За страстите, страданията и освобождението - част I
КРАТЪК ПРЕДГОВОР
Настоящето ми творение е дълго и затова съм го разделил на две части. На мнозина може да им се стори и сложно. Засега, това е втората по размер и първата по сложност статия (може би и по значимост), която съм публикувал в Интернет от първата ми блогърска изява през 2008 г. насам (тя беше в друг сайт). Който смята, че ще го натовари психически, че ще му причини излишно объркване, нека да спре дотук... Статията съдържа някои основни знания от източни и западни духовни учения (плюс мои разсъждения) - знания касаеща човешките страсти и страдания, живота след смъртта, смисъла на живота, постигането на духовна свобода. Засягам пространни и дълбоки теми, които от зората на цивилизацията до сега, малко или много са вълнували и продължават да вълнуват мнозина. Пожелавам Ви приятно четене.
ИЗЛОЖЕНИЕ.
Според част от будистите, когато Буда прозрял причината за несъвършеното и неудовлетворително съществуване на огромната част от хората, изрекъл следните думи: „"В търсене, без да открия строителя на дома, живях живот след живот. Колко болезнено бе да се раждаш отново и отново! Сега те видях, строителю на дома, и повече не ще успееш да строиш". (Дхаммапада, 153 - 4).” "„И това, о монаси, е Истината за възникването на страданието. Именно жаждата или страстното желание [танха, tanha] води до повтарящото се съществуване и тя е свързана със страстен апетит, и търси все нови удоволствия ту тук, ту там, и това е жаждата за сетивни удоволствия, жаждата за съществуване, жаждата за несъществуване” (S V 421). Така именно жаждата или страстното желание задвижват цялата съвкупност на страданието. Думата танха означава буквално „жажда” и това значение и придава особена живост. Техническото и значение обаче е „страстно желание” или „жадуване”. В смисъл че е никога непостигащо задоволяване страстно желание, „търсещо все нови удоволствия, ту тук, ту там”, не само в този живот, но в следващите животи, и така се стига до повтарящото се съществуване”." (Из „Буда”, изд. „Захарий Стоянов, стр.112; стр. 116-117; пояснението в цитата е на авторът Майкъл Каритърс).
Страстното жадуване за едно или друго нещо е строителят на дома, за който е говорил основателят на будизма. Жадуването според Буда е една от причините за изпълненото с дукха човешко съществуване („дукха” е термин, който най – често се превежда като страдание, но също и като неудовлетвореност, стрес, страх, дискомфорт...). Жадуването за едни или други обекти и усещания, притегля душата към тях и става причина за връщането и в материята. Строителят на дома (страстното жадуване) приковава душите към безначалния цикъл на раждане и смърт. Но как е започнал целият този цикъл? Според създателя на будизма: „...невежеството е коренът на всички злини; дванадесетте звена Нидана. В началото има сляпо и безсъзнателно съществуване; в това море на неведението има раздвижване на образуване и устройство. От тези вълнения, формиращи и организиращи, възниква осъзнаването или чувствата. Чувствата създават организмите, които съществуват като индивидуални същества. Тези организми развиват шестте сфери на познанието – петте сетива и разума. Шестте сфери осъществяват контакта с заобикалящите предмети. Допирът поражда усещането. Усещането създава жаждата за обособяване на съществуването. Жаждата за живот води до пораждане на привързаност към предметите. Тази връзка довежда до развитие на себелюбието. Себелюбието се запазва и в следващите прераждания. Възраждането на себичността е причината за страданието, старостта, болестите и смъртта. Те докарват до страдание, тревога и отчаяние.” (Откъс от „Сказания за Буда”, стр. 74-75. Съставител и издател: Мария Арабаджиева). Будисткият термин „нидана”, който се споменава в книгата на г-жа Арабаджиева означава звено от причинно-следствените зависимости във веригата от прераждания (самсара). Според будистите тази верига държи човека в света на страданията и може да бъде разкъсана само със силата на волята, която да спре създаването на предпоставки за бъдещи прераждания.
Като част от този цикъл, наречен самсара, е не само материалният ни свят, но и още пет други свята : по – фини от него, обиталища на безплътни духовни същности. Боговете и полубоговете са част от споменатите безплътни духовни същности. Те живеят много по – приятно от обитателите на нашия свят и несравнимо по – щастливо от душите в адската сфера на съществуване. Животът им е приказен. Но дори те не са напълно лишени от невежество : поради това не са абсолютно застраховани от ново попадане в материята...(т.е. не са застраховани от грехопадение, казано по християнски). Не им е напълно чужда неудовлетвореността. Те също като нас са в самсара. Съгласно будизма, боговете живеят изпълнени от радост и заобиколени от изобилие, но забравят да практикуват дхарма и така изчерпват своята добра карма. В резултат на въпросното изчерпване, те попадат отново в материята. Дхарма е дума на езика девангари, която дума означава следното: „това, което поддържа, подкрепя и съдържа регулиращия ред на природата“, „Реда и Естествения ред”, „универсален закон за живота, правило и начин на поведение, които са необходими за постигане на естествения ред на нещата”, „свещеният закон”. Ако трябва да си послужа с християнска терминология, ще кажа за практикуването на дхарма и попадането в материята, следното : ако се намираш в рая и нарушиш божиите заповеди, то тогава ще извършиш грях, който ще доведе до изгонването ти от райската градина и заживяването ти на сравнително неприятната за живеене Земя (която обаче е по - благоприятна за духовно израстване от другите сфери на съществувание). За будистите Дхарма е онова, което може да ги избави от прегрешения, злини и печал. Тя е техният Спасител, тяхното съблюдаване на божиите заповеди. Касае се за будисткият морален кодекс.
Превръщането на удоволствията в смисъл на живота, зависимостта от тях представлява строител на дома (иначе казано : строител на духовния ни затвор). Страстното желание за приятни преживявания – това е проявление на жаждата за съществуване. А проявления на жаждата за несъществуване пък са : страстното желание на устремилия се към просветление човек да се освободи от кръговрата на преражданията час по - скоро, също и отвращението, нежеланието на човек за преживяване на неприятности. Част от категорията „жажда за несъществуване” (също представляваща създател на духовни окови) са и следните желания: желанието на човек да не съществува (без това да е обвързано задължително с идея за самоубийство), както и желанието за самоубийство. Тоест, според будизма, пречка за просветлението е и страстното желание за живеене, и страстното желание за неживеене.
Човешкото око е ненаситно. Алчността е нещо, което ни оплита в мрежата на Майа (Илюзията, Матрицата) и ни носи много страдания... „Ненаситните желания – това е робството на човека.” (Цитат №700 от „Заветите на Учителя Дънов”, Иванка Стоилова). Колкото по - лесно се задоволява човек, толкова по - лесно е да бъде щастлив (и обратното).
Освен страстното жадуване, причина за страданията ни е и авидя (невежество, заблуждение) – авидя е заблуждение относно истинската същност на нещата (в това число и истинската природа на човека). Заблуждение относно истинската реалност, което заблуждение влече след себе си жадуване за съществуване или несъществуване; усещането и мисленето, че човек е нещо напълно отделно от Космоса представляват заблуждения. Ще си позволя едно лингвистично отклонение, което обаче ме оставя в рамките на представеното до момента : в английския език (един от индоевропейските езици), думата "avid" [`əevid – т.е. ъевид], има следните значения : жаден, алчен, лаком, ненаситен (все неща, обусловени от духовно невежество). Значението на английската дума “avid” , изглежда произтича от смисъла на прамайка и „авидя” и на нещата, касаещи тясно тази санскритска дума. В българския език (също с корени в санскрит), има глагол „видя” – видя, виждам (има физическо виждане, но има и духовно). Философски превод на „авидя” : „не видя, не виждам” (слепотата също не е само физическа).
При йогите, понятието „авидя” има значение на това да не знаеш определени духовни истини. В будизма обаче, терминът "авидя" не се използва в смисъл на неинформираност (както е при йогите), а се употребява за липсата на дълбоко проникновение, липсата на дълбоко усещане за истинската, висшата реалност (която е трансцендентална), използва се за липсата на прозорливост присъща на просветлените същества. Докато не се освободим от авидя, дукха ще ни съпътства като сянка.
Невежеството изчезва напълно, когато бъде заличено напълно лъжовното усещане на индивидуалността, че тя е нещо отделно от Цялото (Бог), че има свое самостоятелно независимо битие и когато тя започне напълно да се изживява като Едно с Цялото, загубвайки чувството за отделен аз („Аз и Отец едно сме”, казал е Христос).
Следната връзка държи душите ни в самсара (кръговрата на преражданията) : авидя (невежество) – танха (жадуване) – упадана (привързване към определени обекти в резултат на жадуването за определени усещания и жадуването за избягването на други усещания) – дукха (страдание, неудовлетвореност). Неудовлетвореността, влече след себе си ново жадуване, то пък ново привързване, а след новото привързване идва отново болката. Изходът е в постепенно намаляване на невежеството и привързаностите.
Ватсяяна (друг последовател на Буда), коментирайки
индуисткия текст „Няя-сутра бхашя”, посочва желанието, завистта и
привързаността като недостатъци и като фактори приковаващи душите към
безначалния цикъл на раждане и смърт.
Според великия будистки учител Гампопа (1079 - 1153), който е един от
основателите на школата Кагю на тибетския будизъм, самсара се отличава със
следните три черти: 1.Природата и е пустота 2. Проявлението и е илюзия 3. Характеристиката
и е страдание.
Привързаността поражда и страх, а страхът благоприятства възникването и разрастването на конфликтите в душите на хората - съответно в отношенията им (каквото вътре, такова и вън). Привързаност и любов, не са тъждествени неща. Невежеството и произтичащият от него страх, предизвикват агресия. Хората нараняват самите себе си, а от това тяхно поведение може да страдат и други хора. Хората нараняват други същества, а в крайна сметка от това страдат и самите те, защото всичко се връща като бумеранг ("каквото посееш, това ще пожънеш" е казано в Светото Писание).
Из „Любов и сексуалност” – част
първа, стр.31, Михаил Иванов (ученик
на Дънов) :
„Страхът да не загубим притежанията си е причина за всички наши недоразумения.
Страх ви е да не загубите някой, когото обичате и си мислите че той е ваша
собственост, но всъщност той не ви принадлежи. Вие използвате всяко възможно
средство, за да го задържите, тормозите го и го тероризирате, опитвате се да му
наложите волята си, но всичко, което постигате е безпорядък.”(http://www.realpeacework-akademie.info/graz/bg/eB/BG-LoveSexuality-Vol1.pdf).
"Вашите деца не са ваши
чада.
Те са
синове и дъщери на копнежа на живота за живот.
Идват чрез
вас, но не са из вас.
И макар да
живеят с вас, не ви принадлежат."
Из книгата "Пророкът", притча "За децата", автор Халил Джубран (http://margaritta.net/07slovo01.htm).
Пълното спокойствие на ума при постигането на освобождение (мокша) от веригата на кръговрата на преражданията, се нарича нирвана (също така просветление, пробуждане и т.н.). Нирвана бележи края на самсара. Нирвана е състояние на нестрадане, преживяване на най-висше щастие и единение с божественото. Думата „нирвана” („nibbāna” - на индоарийския език пали), означава "угасване". В будистки контекст това угасване е спокойствието на ума след изчезването на бушуващите делюзии, алчност и ненавист. Делюзиите са крайни фантазии, представи и вярвания в неща, които не отговарят на реалността. Делюзията е силното убеждение, което присъства при индивиди с делюзивни състояния, което убеждение не може да бъде повлияно от реални доказателства. Това е патология, която засяга по-силно представите, отколкото илюзията или други възприятелни усещания. Мокша (освобождението от самсара), е преминаване отвъд съществуването в света на явленията, състояние на висше съзнание, в което материята, енергията, времето, пространството, причинността (карма) и други черти на реалността, позната чрез сетивата, се разбират като част от космическата илюзия (Мая). Мокша се преживява като изчезване на чувството за „аз“ като егоистична личност : чрез това преживяване се разкрива вечният чист дух, който се намира в същността на битието. Мокша се разбира като крайното освобождение от светското разбиране за аза, разхлабването на хватката на двойствеността, която е неизменна част от живота в света на явленията и осъзнаване на фундаменталната природа на аза, която е съществуване-съзнание-блаженство (сатчитананда), преживяване, което е неописуемо и отвъд сетивата.
Като инструменти за постигането на нирвана, Буда е препоръчвал по – леки морални правила за светските будисти и аскетизъм за будистките монаси (но не толкова краен аскетизъм, на който той самият се е бил подложил в един период от своето търсене на начин да се освободи от страданията...; прозрял е, че този краен аскетизъм не е търсеният от него изход от мрежата на страданията).
Съвети на будисткия учител Согиал Римпоче във връзка с това как човек да
се превърне в просветлен : “Никога не забравяйте, че животът е като сън,
ограничавайте привързаността и неприязънта си. Учете се на добронамереност към
всички същества. Обичайте и съчувствайте, независимо какво ви правят другите.
Това което ви правят, не би имало никакво значение, ако гледате на него като на
сън. Цялата работа е по време на този сън да имате положителни намерения. Това
е най-същественото. Това е истинската духовност.” (из "Тибетска
книга за живота и смъртта":http://www.spiralata.net/s.php?SearchType=1&find=%F1%EE%E3%E8%E0%EB).
Коментари
Публикуване на коментар